Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Odlewanie w małej pracowni
#21
Gips to każdy z dostępnych w sklepach z materiałami odlewniczymi. Różni się od budowlanego innym składem i budowlanego do odlewów NIE POLECAM.
Gips odlewniczy bardzo szybko twardnieje i już po godzinie można wstawiać do pieca. Warto zapoznać się z kartą techniczną dotyczącą wypalania załączoną do gipsu.
Jest na niej informacja jaki cykl temperaturowy i czasowy należy zachować dla gipsu. 
Inną istotną sprawą są parametry modeli jakie wypalasz.

Jeżeli masz na "choince" tylko modele z wosku z formy to stosujesz parametry producenta gipsu, jeżeli dokładasz jakieś modele wydrukowane na drukarce 3D z wosku (solidscape) lub z polimeru odlewniczego (inni producenci drukarek 3D) musisz mieć parametry wypalania konkretnego materiału z którego wydrukowany jest model.

1. Formy silikonowe: polecam castaldo w paskach/arkuszach różne twardości i skurcze. Najlepiej sobie przetestować każdą. Konieczna ramka aluminiowa do form. Formę można wulkanizować w wulkanizatorach koszt około 3000 zł lub ściskając ściskiem ślusarskim włożyć do pieca do wypalania kuwet z ustawioną odpowiednią temp. Dla zaspokojenia ciekawości czy dałoby radę w piekarniku domowym, to zrobiłem test i też się udało. 

Woskowniki do wyciskania modeli są na rynku różne. 
Od klasycznych z kompresorem po próżniowe ze stołami do automatycznego podawania form. 
Na klasycznych trzeba sobie potrenować z wykonywaniem form. Sposób nacięcia kanałów odpowietrzających jest bardzo istotny. Mi zajęło opanowanie tego do perfekcji około 1 roku i nadal jeszcze nad niektórymi formami muszę trochę dłużej popracować. Samo wyciskanie modelu na klasycznym woskowniku też nie jest takie banalne. 

Forma musi być ściskana z odpowiednią siłą. Jak za lekko ściśniesz to przelejesz wosk, jak za mocno to zniekształcisz wosk i dodatkowo będą szwy na modelu. Dodatkowa zabawa w usuwaniu z każdego modelu.  Model z którego wykonujemy formę musi być przygotowany odpowiednio, aby później po odlaniu produktu nie namęczyć się z polerowaniem. 
Formy do woskowników próżniowych bez nacięć odpowietrzających, większa dokładność modelu, minimalny odpad uszkodzonych.

2.Mieszanie gipsu: polecam w mieszadłach próżniowych ze stołem wibracyjnym. Ja stosuję odlewarkę MIX-CAST 4/2 firmy CIMO z mieszadłem na 4kg gipsu i do 2kg materiału odlewniczego  (obecnie do sprzedaży w dziale ogłoszenia). Na youtube można zobaczyć jak mieszają w zwykłych mikserach też się da.

3.Wypalanie kuwet: Ja stosuję piec APE-800 firmy Argenta. Max temp to 800 stopni. Czas trwania procesu wypalania to 16 godzin. Moc pieca to 2000W. Więc jak każdy czajnik elektryczny. Zużycie do przeżycia. Wentylacja konieczna, zapach wypalanego wosku bardzo intensywny.

4. Odlewanie: Ja stosuję włoską odlewarkę MIX-CAST 4/2 firmy CIMO z mieszadłem na 4kg gipsu i do 2kg materiału odlewniczego  (obecnie do sprzedaży w dziale ogłoszenia). Ja odlewam tylko srebro, więc będę podawał info w odniesieniu do tego materiału. 

Tygiel teoretycznie powinien pomieścić 2kg ale osobiście nie sprawdzałem. Max jakie jednorazowo odlewałem w jednej kuwecie to około 500g. Sporo materiału trzeba przeznaczyć na trzpień, ale można go wykorzystać do ponownego przetopu. Mi zajmuje średnio około 150g. Odlewy są perfekcyjne i można odlać bardzo drobne elementy ażurowe. Warto zwrócić szczególną uwagę aby nie "zagotować materiału" mikro dziurki nie do wypolerowania. Srebro zaczyna się szklić w temperaturze około 900 stopni. Zalecany zakres temp. odlewu od 900 do 1010 stopni. 1020 stopni może już powodować przegrzanie stopu. 

Od 300 stopni topienie materiału w osłonie argonu. Dodatkowo tuż przed wlaniem stopionego materiału do kuwety, argon jest doprowadzany w okolice wlotu do kuwety. Więc cały proces jest prowadzony bez możliwości kontaktu srebra z tlenem. Nie trzeba stosować środków odtleniających. Po zastygnięciu srebra ale jeszcze przed wystygnięciem wkładamy kuwetę do wody. Rozgrzana woda od kuwety i gipsu rozrywa gips i spokojnie możemy wyjąć choinkę z wyrobami. A dalej to już proces utwardzania stopu i proces polerski.

Cały opis w skrócie, ale mam nadzieję, że trochę wyjaśniłem proces odlewu.

(Podobno generalna różnica w jakości materiału między odlewarką próżniową a odśrodkową to że z tej pierwszej stop jest bardziej kruchy a z odśrodkowej bardziej plastyczny. Dlatego też lepiej się nadaje do walcowania. Nie miałem możliwości sprawdzić. Nie moja opinia. )
Czy widziałeś kurę o twarzy koguta?
http://www.silversmithy.pl/
Odpowiedz
#22
żeby to się dało normalnie czytać to co jakiś czas enter i akapit by się przydał
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości